Sejarah Ban Pecah

Menurut cerita lisan penduduk tempatan, kononnya sumpahan seorang anak yatim piatu telah menukar wajah sawah yang subur menjadi laut. Apakah benar cerita ini?


PEMANDANGAN pada hari semalam amat menarik. Kawasan yang landai dan disulami dengan bongkah-bongkah batu di sepanjang pesisir pantainya begitu menarik perhatian. Bongkah-bongkah batu itu disusun bagi mengekang hakisan ombak. Di sepanjang tebingnya pula, terdapat pohon-pohon rendang menjadikan suasana di situ sentiasa redup dan nyaman.

Itulah Ban Pecah yang terletak dekat Tanjung Piandang, Perak yang menjadi tempat bersantai dan menjamu selera bagi penduduk daerah Krian.Terletak kira-kira lima kilometer dari bandar Parit Buntar, lokasi ini dikunjungi sehingga lewat malam untuk menjamu selera. Menu utama pilihan pengunjung adalah kari ikan sembilang yang tidak asing lagi serta mi udang Tanjung Piandang.

Walaupun pantai itu menerima ratusan pengunjung setiap hari, namun tidak ramai tahu bahawa pada awal tahun 1960-an, kawasan itu adalah hamparan sawah padi yang subur menghijau.



Menurut cerita lisan penduduk tempatan, kononnya sumpahan seorang anak yatim piatu telah menukar wajah sawah yang subur menjadi laut. Apakah benar cerita ini?

Kisah ini tidak pernah dilupai oleh penduduk daerah tersebut dan daerah berdekatan seperti Bandar Baharu, Kedah dan daerah Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang. Antara individu yang masih mengingati cerita ini ialah Masjuri Anang, 82.

Bekas imam di kampung tersebut memberitahu, kisah tersebut menjadi bualan penduduk kampung ketika itu. Namun, meniti peredaran zaman, kisah itu lenyap sedikit demi sedikit.

"Memang benar dahulunya kawasan pantai ini adalah 'lautan sawah' padi yang amat subur iaitu kira-kira 400 hektar luasnya. Ia milik penduduk kampung termasuk dua beradik yang merupakan anak orang berada.

"Hampir dua pertiga tanah sawah itu milik mereka. Sebelum saudara yang sulung meninggal dunia, dia telah meminta adiknya menjaga anaknya dan tanah sawah miliknya.

"Namun, ketika anak-anak itu sedang membesar, bapa saudara mereka telah mengkhianati amanah tersebut. Semua bahagian harta milik si abang tidak diserahkan seperti yang diamanahkan, sebaliknya dibolot oleh si adik," ujar Masjuri.

Ceritanya lagi, untuk menyara hidup, anak yatim yang malang itu terpaksa bekerja keras setiap hari untuk mendapatkan sesuap nasi.

Menurutnya lagi, cakap-cakap masyarakat setempat pada masa itu menyedarkan anak yatim itu bahawa bapa saudara mereka telah mengkhianati amanah ayahnya.

"Dia bertemu bapa saudaranya bertanyakan perkara itu tetapi disangkal dan dihalau keluar.

"Sebelum meninggalkan kampung, anak itu berdoa, 'Ya Allah, jika benar apa yang berlaku ini, engkau tunjukkan balasannya'. Sejak itu,ombak mula mengganas memecah benteng sawah atau ban yang dibina.

"Kawasan bendang dan kebun kelapa bertukar menjadi pantai menyebabkan penduduk kampung cemas.

"Segala usaha dilakukan seperti menambak dan cuba mengalirkan air laut ke dalam kolam, tetapi tidak berkesan sehingga segelintir penduduk kampung menggunakan bomoh dan pawang," ujarnya.

"Saya masih ingat lagi penduduk mengorbankan seekor lembu putih atas kehendak pawang. Ketika itu, saya berusia belasan tahun dan lihat sendiri tulang-tulang lembu bertaburan di tepi pantai.

Sementara itu, seorang pemilik gerai, Hassan Mohamad, 46, mengakui pernah melihat objek seperti pintu air ban di tengah-tengah pantai ketika air surut.

"Saya masih dapat melihat pintu air jauh ke tengah laut iaitu kira-kira dua atau tiga kilometer dari pantai.

"Pintu air itu jelas menjadi bukti bahawa kawasan laut sekarang adalah ban satu ketika dahulu," katanya.

Seorang penduduk yang sering bermain di kawasan Ban Pecah ketika usia remaja, Ishak Cik, 62, bagaimanapun mempunyai pandangan berbeza.

Beliau berpendapat, kejadian itu merupakan satu fenomena alam yang berpunca daripada hakisan pantai dan ombak besar yang berlaku sekitar awal tahun 1960-an.

"Saban hari ketika itu, ombak besar melanda kawasan terlibat. Tanah arwah ayah saya seluas 1.61 hektar turut menjadi korban. Apa nak buat, dulu sawah, kini jadi laut. Cuma geran tanah yang tinggal dalam laci,"katanya.

Menurut Ishak, akibat hakisan teruk, kerajaan telah menambak pesisir pantai dengan batu sepanjang kira-kira empat kilometer bermula dari Sungai Baru ke Sungai Burung sehingga ke Kampung Nelayan Baru, Tanjung Piandang, Perak.

* aku harap jangan la ban becah dipenuhi maksiat. harap muda mudi yg datang dapat menjaga tingkah laku anda. aku takut Allah akan turunkan bala lagi...

Ulasan

  1. huhuhu...rindu kat kg halaman ku...
    mlm nie balik kg ar....tg piandang..tnguuuuu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hang orang tg piandang ka aku pun orang tg piandang tapi sudah 30 tahun merantau dan berkeluarga dinegeri lain kawan sekolah pun tak tau mana pi hidup ka mati ka bercucu cicit pun tak tau kalau jumpa balik seronok juga...itu pun kalau masih kenal lagi

      Padam
  2. alang2 pi batu 14

    BalasPadam
  3. aku ank jati ban pecah..semua cerita tu mengarut..sebelum ban pecah..belah laut tu semua hutan paya bakau..aku nk pi kelaut dengan org tua aku..kena dayung sampan 1/3 jam nk keluaq ke kuala..la ni start enjin teruih laboh pukat..org yg buat cerita ni bukan org yg lahir kt bt 11 sg burung (ban pecah) ok..jgn buat kenyat...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bukan paya bakau saja bro...pokok api-api( pokok kayu api) pun banyak. Aku dok tepi ban pecah ni bor. Anak jati juga.aku dulu dok main perang2 guna senapan peluru benban kat hutan tu bro..

      Padam
  4. kenyataan mengelirukan..rumah tok aku kt blakang kedai lan kangkung..dh semak..bendang mmg belah sini ja, belah sana hutan..dulu laut x nampak..pulau yg hgpa nampak kt hujung pelantaq tu dulu ada bataih jalan tanah merah..aku dok tangkap ketam merah buat umpan tahan taut kt situ la masa kecik2 dulu..mengarut betui...

    BalasPadam
  5. aku x tahu menahu sejarah ban pecah.Yang aku pasti,aku seronok kesana samada memancing ikan atau menjamu selera di sana.kerang2 disana besar2 belaka.

    BalasPadam
  6. Bluebelt..relax laa hang mcm marah jaaa...hang mesti muda lagi....jadi bila hang sedaq dah ada ban pecah....hang mesti tak tau cerita Pakcik Masjuri Anang..pasai umuq dia pun dah 82...hang kena ingat doa org yg terinaya ni makbul...ka hang ni keturunan abg yg rampas tanah tu...tu pasai hang hangin...hehehehe sorry bro..saja provoke ja

    BalasPadam
  7. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  8. Balasan
    1. ala rilek la bro...aku pun tau cerita tu bukan betul pun...aku pun dok pi ke laut gak ngan ayah aku...kita sama satu kg bro...

      Padam
  9. Kebenaran cerita tu wallahu a`klam.Tapi batu ban yg berada jauh kat tengah laut tu memang saya pun nampak.Pengajaran cerita itu yg patut diambil peringatan.Menginaya harta anak yatim memang akan mendatangkan bala besar.Doa orang terinaya akan dimakbulkan Allah.Byk juga kisah2 yg seperti ini berlaku didalam masy kita.Tapi perasan tak?Air laut kadang2 lebih tinggi dari tanah sekitarnya.Kalau tak ada ban tersebut,mau banjir sekitar tempat tu.Air tu tak jerap ke, masuk sawah padi dekat situ?

    BalasPadam
  10. Dulu awal tahun 70an saya ada jugak dengar cerita Ban Pecah ni. Kawasan paling teruk di hakis ombak ialah Teluk Rubiah, betul ke? Selalu jugak keluarga saya dari Parit Hj. Manan, Kuala Kurau pi cari lokan guna pisau mengerat, Sekali bawak balik ada hampir seguni.Masa tu saya masih kecil tak pernah pi pun. Dok dengar cerita ombak kuat. Depa dok cerita pintu air simen yang masih ada depan sikit ke tengah daripada jeti itu ke dalam laut dah kira pintu air nombor tiga maknanya ada dua lagi pintu air dah tenggelam nun ditengah laut. Betul ke tidak Walahhualam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hemm dah 2 pintu air dah tenggelam...yg sekarang yg ketiga.

      Padam
    2. Saya asal tumpah darah Batu 14, Sek Keb Sg Baru, Tau sejarahnya, semuanya kurang betul, dulu hutan bakau, Saya siap cari kerang lagi. Memang ada dengar orang cerita macam tu , mengarut saja. Kalau untuk kempen pelancongan ok juga cerita begini, tapi sahihnya tak siapa yang boleh kemukakan bukti sejarah.
      Tanyalah kawan saya Shukor dan Cikgu Cup yang duduk hujong ban pecah.

      Wassalam.
      Tarmizi Hamid FB Tarmizihamid44@yahoo.com

      Padam
  11. klau cerita di atas betul....tlng ambil iktibar dan peringatan...

    BalasPadam
  12. Kita sendiri pun sebenarnya tak tau kebenarannya......tapi Kisah anak yatim tu sebenarnya sebagai simbolik saja...... dan ianya sesuai dijadikan contoh & teladan kepada anak2 muda zaman sekarang ni .....

    Contoh macam kisah "Hang Tuah"..... ada siapa yg boleh buktikan akan kewujudan dia ???
    Tapi apa yg pasti kisahnya menjadi pemangkin semangat orang melayu sampai hari ni....

    Aku pun org Tg Piandang jgk yg dh merantau lebih dari 20 thn & tinggal kt KL ni....
    Tapi aku bangga menjadi salah seorang anak "Tg Piandang" sebabnya pengalaman & sejarah di sanalah sampai aku Berjaya hari ini.....

    Syamsul (SFR FC)

    BalasPadam
  13. aikk..? Tok aku tinggal di parit Tok Ngah. dia cerita kat kami, dia dulu asalnya tinggal di ban pecah tu mengusahakan sawah. tapi terpaksa meninggalkan kampung dia dan pindah ke Parit Tok Ngah sebab sawah dan rumah dia ditenggelami air laut. kesahihan cerita anak yatim tu taktau la.. tapi tok aku pun ada sebut. yang pastinya memang sawah dia antara yang terjejas di situ. kawasan ban pecah tu panjang. mungkin sebahagian asalnya hutan paya dan ada juga sebahagian lagi sawah dan kampung. sekarang pun bila berkunjung ke sana kita boleh lihat sawah dan laut hanya dipisahkan oleh batas ban. air sawah dan air masin sebelah menyebelah je....

    BalasPadam
  14. rilek la smua..nape la dok pertikai crita ni betui ka dak...nama pun melayu..penuh ngan crita rakyat yg dongeng n mitos..tujuan dia nak kasi sedap crita & nak kasi iktibar..samala jugak crita asal mana2 tmpt lain..contoh mcm batu gajah pasai sang kelembai sumpah gajah jadi batu..gigih pulak si kelembai tu nak sumpah2 gajah...kesian gajah tu...huhuhuh...so chill k..

    anyway tg.piandang n ban pecah tu tmpt yg sgt cantik dan blh di jdkan sbgi tmpt pelancongan..myb skrg ni baru je dorg upgrade jalan tu kasi tinggi so agak panas litlit la pasai xda pokok..tunggu la dalam 5 6 tahun lg kot baru pokok2 tu besaq..tp yg bagusnya bila xdak pokok xramai la org dok dating2 bagai..kurang sket maksiat...cuma diharap kes2 dadah kat sana boleh dihapuskan..sedeh bila dengar tg.piandang juara bab dadah utk daerah kerian...

    BalasPadam
  15. Bro aq bru ja lepas pi ban pecah cuti lepas. Tk tau la nk pcaya mna stu psai crita nih. Tapi skrgg mmg rmai bdk² remaja laki prempuan yg mlepak sna. Hope xdk lah jd kes maksiat ka ap ka sbb nnti tuhan murka pstu turun la bala. Ckup² la sawah kt situ dh jd laut. Jgn smpai kmpung pon jd laut sudah. Assalammualaikum 😌

    BalasPadam
  16. Nak minta copy sikit cerita ni ye.....

    BalasPadam
  17. pada pendapat sy. nenek sy pernah ceritakan cerita ni. walau apa benteng pun yg manusia buat. air laut akan tetap naik dan akan tenggelamkan semua takat tanah anak yatim tu. kita sama sama tunggu. bila air laut anak terus maju dan menghakis tanah anak yatim tu sampai habis. bila dah habis takat tahan anak yatim tu. baru lah air laut akan berhenti menghakis.

    BalasPadam
  18. Ank yatim tu adalah tok dngan towan saya..dari cerita arwah tok dn tok wan saya..mereka merdua menjadi mangsa mak tiri yang tamak harta..arwah tok selalu di dera oleh mak tiri.cerita bab dera. Part yng saya x bole lupa.arwah tok saya di hampok dengan tempayan di kepala.arwah tok wan saya lari dulu ke selama perak batu7.kemudian baru arwah tok saya lari bangsat merata daerah.smpailah berumah tangga dn tngal di sg seluang kulim kedah. Zaman dulu xdak kemudahan mcm zaman sekarang. Makan bebelas tahun nk caqi balik darah dagin yng terpisah. Akhirnya arwah tok dngn tokwan bertemu semula. Last² abh saya anak belah tok. Mak saya ank belah tokwan di jodoh kan.terjadi tnya kawin sepupu..tapi bab smpahan tu. Arwak tok dngan towan x penah pulak cerita.mungkin tekanan terlalu mendalam untuk nak di ceritakan..allahhuaalam..

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh saya tahu info lanjut berkenaan Trajedi Pecah Ban ???
      WHATSAPP SAYA :- 0134004687

      Padam
  19. siapa ada maklumat tentang org yg paling awal buka tanah di tg piandang termasuk sekitar sg pinang. juga ada x kawasan rumah singgahsana atau istana lama di sana.

    BalasPadam
  20. Cerita istana lama atau rumah singgahsana tu ada kaitan dengan istana perak ke?

    BalasPadam
  21. Mmmm..mcm² cerita pasal ban pecah yee

    BalasPadam
  22. Assalamualaikum chinese new year 25/01/2020 1st time aku jejak kan kaki ke tanjung piandang sbb abg ckap kat sana ada mee udang...habis makan abg bawa kami ke pantai ban pecah kata nyer..aku betul betul terkesima...sbb gambaran situ..mcm dlm lukisan pemandangan yg aku lukis masa kecik dulu..di dlm lukisan..mesti ada gunung,sawah.pantai...laut..aku ingat iru hanya imaginasi aku..rupa nyer...memang kampung cam ni wujud..jadi jakun plak aku..yg asal dari ipoh dam remaja nyer tinggal kl..plak...saranan aku pada pihak berwajib...tempat ini memang awesome..memang padu klu dinaik tarafkan sbagai eco pelancungan budaya..cukup byak identiti yg boleh ditonjolkan..dgm makanan sedap,budaya penduduk yg ada nelayan dan juga sawah padi...inshaallah..ban pecah sudah melekat di hati ini..aku akan datang lagi...syabas penduduk Ban pecah....

    BalasPadam
  23. ban pecah ni dah jadi tempat aku nak tenangkan fikiran. tengok gelagat manusia, tengok kanak-kanak main gigi air pantai tu. makan pulak aiskrim kelapa sambil tengok matahari terbenam, memang layan emosi betul ! petang jumaat sampai hari ahad, kalau boleh elakkan pergi ban naik kereta sebab memang sesak gila.

    BalasPadam

Catat Ulasan